uberPOP de klos?

“Vandaag lanceren we uberPOP in Amsterdam. Een nieuwe optie in de Uber app waarmee je een voordelige rit kan bestellen bij een particuliere bestuurder. Iedere bestuurder is zorgvuldig geselecteerd, waardoor jij verzekerd bent van een veilige rit. Ritten met uberPOP zijn 50% goedkoper dan met gewone taxi’s. Geselecteerde Uber gebruikers kunnen de nieuwe optie in de Uber app als eerste proberen”. 

liftenDaarmee kondigde uberPOP op 29 juli 2014 hun nieuwe dienst in Amsterdam aan. Sinds donderdag 9 oktober is de dienst, na een geslaagde proef, beschikbaar in heel Amsterdam. Het weekend daarop zijn vier vermeende snorders opgepakt en beboet.
Terwijl deze nog geen kwartaal wordt aangeboden, lijkt de innovatieve dienst al op zijn retour. Dit voornamelijk ingegeven door regels en gevoelens van valse concurrentie. “Delen is het nieuwe hebben” is nog niet bij iedereen geland. De taxiwereld reageert: “Taxi-app Uber heeft zich ontpopt als een wolf in schaapskleren. Het bedrijf is gestart met de illegale snordersdienst UberPop in Amsterdam. Dat is illegaal in Nederland, want voor personenvervoer per auto tegen betaling is volgens de Wp2000 (Wet personenvervoer) een taxivergunning nodig”.
Misschien kan uberPOP door een kleine aanpassing in hun communicatie wél overleven. Bla Bla Car levert iets gelijkwaardig (een soort van “het nieuwe liften”) en Snappcar doen ook iets met “lege zitplaatsen verkopen” maar dan zonder chauffeur. Daar heeft de Taxiwereld kennelijk geen enkel probleem mee.

Ondertussen in de tweede kamer

D66 en het CDA vinden dat de goedkope taxidienst Uberpop een kans moet krijgen zich te bewijzen. Dat zeggen de Tweede Kamerleden Kees Verhoeven (D66) en Sander de Rouwe (CDA). Uberpop is een dienst van het Amerikaanse bedrijf Uber, die in veel Europese landen opschudding in de taximarkt veroorzaakt. “Ik zie wel voordelen aan Uberpop”, zegt De Rouwe. “Het is goed als er ruimte komt voor vernieuwing”. Ook de VVD is voor een vrijere taximarkt.

De VVD wil zich verder niet uitlaten over Uberpop, maar Kamerlid Barbara Visser stelt wel dat klanten meer keuzemogelijkheden moeten krijgen. “We moeten kijken naar het totale bestel, en de vraag hoe mensen het makkelijkste en het goedkoopste van A naar B kunnen komen. Nu is er voor klanten geen keuzevrijheid”.

De PvdA zegt bij monde van Kamerlid Duco Hoogland dat ze wil zoeken naar mogelijkheden om het delen van auto’s “op een eerlijke manier” mogelijk te maken. “Door Uberpop krijgen taxichauffeurs nu echter te maken met oneerlijke concurrentie”, aldus Hoogland.

Liften in de lift

Ondertussen zit liften weer in de lift, in ieder geval in België en jongeren vinden de flexibiliteit en onafhankelijkheid die het niet hebben van een auto biedt steeds aantrekkelijker. Ik denk dat de samenleving en vooral de overheid wat meer mag meebewegen met de wat de omgeving vraagt.