Een imago is kwetsbaar

Het was een relatief rustige dag, medio april 2013, totdat de digitale alarmbellen begonnen te rinkelen. Ik kreeg in korte tijd veel meldingen over tweets en andere berichten in de social media die over een plaatselijk issue gingen. Issuetracking is een waardevol instrument om issues op te sporen, dat blijkt dan maar weer.

In dit geval werd een lokaal bedijf beschuldigd van wanbeleid en fraude en alles wat verder niet leuk is. De frequentie was zo hoog dat verschillende ondernemers uit mijn omgeving mij belden. De berichten vielen op en dit leek hun echt een “klusje” voor mij. Ik heb uitgezocht wie de bron van alle ellende was en dat bleek een ex-werknemer te zijn. Daarna heb ik gebeld met het bedrijf. We hebben toen afgesproken dat er voorlopig geen actie nodig was. Wel heb ik het geval nog een weekje gemonitord. Ook issuemonitoring is een krachtig instrument om de ontwikkeling van negatieve berichtgeving te volgen. Onterechte smaad en laster kan tenslotte een flinke deuk in een imago opleveren. In dit geval bleek het slechts een eenmalige uitbarsting te zijn en achteraf kunnen we vaststellen dat er geen schade is opgetreden.