Vandaag heb ik kennis gemaakt met het Brabants Mobiliteitsnetwerk. Dat is een groep bevlogen mensen die werkelijk met de transitie van mobiliteit aan de slag zijn gegaan. De community Eindhoven Centrum Noordoost nodigde enkele tientallen experts op het gebied van mobiliteitsmanagement en mobiliteitstransitie uit om hun kennis te delen over het beïnvloeden van het reisgedrag van medewerkers en (zakelijke) bezoekers. Twee presentaties en een forumgesprek gaven volop stof om over te discussiëren.
Paul Bloemen, die ik ken vanuit mijn andere bedrijfje ParkeerStrateeg, liet zien dat ook het fenomeen “stilstaan” een volwaardig onderdeel van de mobiliteitsketen is. Het aardige aan het verhaal van Paul was verder dat ik het ongeveer twee jaar geleden ook gehoord heb en er heel duidelijk ontwikkeling zit in wat hij doet met Mobility-S. Enkele jaren geleden was het parkeervraagstuk leidend voor de organisatie terwijl dat fenomeen nu aan alle kanten is aangevuld met alternatieven voor de auto en goede ICT-toepassingen. Alleen het filmpje op de site, dat is nog steeds hetzelfde. Uiteraard gaat mijn fantasie op dat moment weer een stuk verder en ik zag nog diverse kansen om Strijp-S nog verder te verbeteren.
Marc Graetz van Paleiskwartier Elektrisch vertelde zijn succesverhaal over de wijze waarop in het Paleiskwartier in Den Bosch enkele forse bedrijven samenwerken in autodelen. Het systeem dat daarvoor gebruikt wordt, wordt met ICT ondersteund en iedereen die in de pool zit, kan op een eenvoudige manier een auto reserveren. Uiteraard zijn dat elektrische auto’s. De missie van Paleiskwartier Elektrisch is: “een sluitende business case vinden door elektrisch rijden te combineren met autodelen voor gebruik door bedrijven en instellingen in het paleiskwartier”.
Floor van der Heijden van de TUe (Living Labs Smart Mobility) vertelde het succesverhaal van de TUe, de manier waarop werknemers ervan overtuigd worden om over te stappen op duurzame vervoermiddelen. De E-bike is daarbij veruit de meest favoriete vervanger van de auto. Ook autodelen is een van de opties die de TUe aanbiedt. In de forumdiscussie ontstond een goed gesprek over de mogelijkheden en onmogelijkheden maar vooral ook over de manier waarop je mensen overtuigt om over te stappen naar duurzame vervoermiddelen. Een van de manieren om het gebruik van de fiets te motiveren in het initiatief B-riders. Als B-Rider stap je af en toe uit de auto om de fiets te nemen naar je werk. Voor een tintelend frisse start van de dag. Om je lekker gezond en fit te voelen. Om wat af te vallen. Of om de werkdag al fietsend van je af te laten glijden en ontspannen thuis te komen. Helemaal omdat je filevrij fietst. Fietsen naar het werk geeft een kick!
De E-bike is zijn suffe imago inmiddels kwijt dankzij eigentijdse ontwerpen en ik zal je eerlijk vertellen: mijn volgende vervoernmiddel wordt hoogstwaarschijnlijk een elektrische tuktuk. Voor de langere rit regel ik dan wel iets anders via een carsharing app.
Overtuigen, daar gaat het om bij mobiliteitstransitie. Gedurende de borrel heb ik met enkele vakgenoten over het verre verleden gesproken. Toen we begin jaren negentig, ruim twintig jaar geleden, met mobiliteitsmanagement begonnen, keken we daar toch anders tegenaan. Toen noemden we het nog verkeersmanagement en dachten we dat we met een goed uitgewerkt plan het hele omroepkwartier in Hilversum wel op de fiets konden krijgen of in een suf busje. De vraag “hoe” het moest was belangrijker dan de vraag “waarom” het moest en gelukkig hebben we in die twintig jaar met zijn allen een hoop geleerd. Uiteraard dragen de social media ook ontzettend veel bij.